PIERWSI MISTRZOWIE FORMUŁY 1

Alfetta 158

Alfetta z 1938 roku była technologicznym arcydziełem. 8-cylindrowy silnik rzędowy z jednostopniową sprężarką i potrójnym, mocnym oraz niezawodnym gaźnikiem był gotowy do natychmiastowego przyspieszenia. Praca silnika była napędzana przez podwójny, górny wałek rozrządu. Zastosowanie lekkich stopów pozwoliło zmniejszyć masę silnika do zaledwie 165 kilogramów.

 

Ucieczka do Abbiategrasso

Druga wojna światowa zakłóciła proces badań i rozwoju motoryzacji. W 1943 r. Mediolan był okupowany, niewielką liczbę samochodów Alfetta 158 przechowywano w fabryce w Portello. Pracownicy Alfa Romeo zdecydowali się ukryć samochody, jednak w momencie, gdy transport miał opuścić teren fabryki, zjawił się patrol Wehrmachtu. Na szczęście kierowca testowy Pietro Bonini był Szwajcarem i przez kilka lat mieszkał w Berlinie. Mówił po niemiecku i udało mu się przekonać dowódcę patrolu, aby umożliwił konwojowi kontynuowanie podróży. Samochody zostały ukryte w garażach i budynkach gospodarczych na wsi.

 

Premierowy sezon F1

Po zakończeniu wojny samochody Alfetta 158 zostały starannie odnowione, aby mogły powrócić na tor wyścigowy. W latach 1947–1948 Nino Farina wygrał Gran Prix Narodów w Genewie, Achille Varzi zdobył Grand Prix Valentino w Turynie, a Tossi triumfował w Gran Premio w Mediolanie. Podczas GP Wielkiej Brytanii w 1950 roku na torze Silverstone, pierwszym z ośmiu wyścigów debiutujących Mistrzostw Świata Formuły 1 FIA, podium zostało w całości obsadzone samochodami Alfetta 158. Wkrótce Nino Farina został pierwszym mistrzem świata Formuły 1. W świat poszedł jasny przekaz – Alfa Romeo znów jest nie do zatrzymania.

 

Alfetta 159

Pomimo 17 lat Alfetty, w 1951 r. technicy zmienili nazwę samochodu na Alfetta 159 i podnieśli moc silnika do bezkonkurencyjnych 450 koni mechanicznych. Dzięki tym wysiłkom i niezwykle utalentowanym kierowcom, Alfetta 159 triumfowała w GP Szwajcarii, Belgii, Francji i Hiszpanii, jedenaście razy stając na podium, osiągając najlepsze czasy okrążenia w każdy z siedmiu wyścigów i ostatecznie zwyciężając w Mistrzostwach Świata F1.