„HISTORIE MARKI ALFA ROMEO”, ODCINEK SIÓDMY: ALFA ROMEO 33 STRADALE I ALFA ROMEO CARABO. WYJĄTKOWI BLIŹNIACY

Stworzone na tej samej platformie

Stradale 33 i Carabo nie mogły się bardziej różnić. Jeden to przede wszystkim „nerwy i ścięgna”, drugi to same proste linie i kąty. Wspólna podstawa techniczna tych dwóch samochodów stanowi syntezę 50 lat doświadczenia wyścigowego marki Alfa Romeo. Pomysłowe i niezwykle dokładne projektowanie, wiedza i odwaga w doborze materiałów, styl łączący technologiczne innowacje i kreatywność.

 

Chęć rywalizacji

W 1964 roku Giuseppe Luraghi uznał, że nadszedł czas na oficjalny powrót marki na tory wyścigowe, co oznaczało rozpoczęcie projektu 33. Luraghi poprosił swój zespół o samochód, który mógłby konkurować w „klasach na czasie” o sukces wśród szerokiej publiczności oraz o uwagę mediów. Już dwa lata później 33 wzięły udział w pierwszych wyścigach i niemal od razu zaczęły odnosić spektakularne zwycięstwa na najbardziej prestiżowych torach, w tym w Mistrzostwach Świata dla marek samochodowych w 1975 i 1977 roku.

 

33 Stradale, z toru prosto na drogę

Alfa Romeo postanowiła wyprodukować model 33 w limitowanej liczbie egzemplarzy. Miały one trafić do prywatnych właścicieli, jednak najpierw należało stworzyć nowy design samochodu. Zadanie to powierzono Franco Scaglione, projektantowi, który wcześniej pracował w firmach Pininfarina oraz Bertone. Scaglione włożył w projekt 33 Stradale całą swoją wiedzę techniczną i kreatywność, tworząc prawdziwe arcydzieło, w którym innowacyjny styl łączył się z poszukiwaniem optymalnej aerodynamiki i funkcjonalności. Samochód został zaprezentowany podczas Grand Prix Włoch w 1967 roku na torze Monza. Był to wówczas najdroższy samochód sportowy na rynku – kosztował około 10 milionów lirów, a wyprodukowanych zostało zaledwie 12 egzemplarzy.

 

Carabo, kosmiczny samochód

Poszukiwanie stylu przez markę Alfa Romeo, poprowadziło ją także w innych, często zupełnie nieoczywistych kierunkach. Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1968 roku zaprezentowano „samochód marzeń” - Carabo, zaprojektowany przez Marcello Gandiniego. Carabo bazował na modelu 33 Stradale, wysokość samochodu była identyczna, jednakże całkowicie zniknęły zaokrąglone linie pojazdu. Pojawiły się natomiast klinowane, długie linie oraz ostre krawędzie. Dopełnieniem jego oryginalnego designu były nożycowe, unoszone do góry drzwi. Nazwa „Carabo” pochodzi od nazwy rodziny chrząszczy biegaczowatych (Carabidae), o charakterystycznym zielonym kolorze pancerza. Ten sam kolor zastosowano również w modelu Carabo. Od tego czasu marka Alfa Romeo zaczęła zwracać szczególną uwagę na ekstrawaganckie kolory i specjalne techniki lakierowania, aby jeszcze bardziej podkreślić swoją wyjątkowość.