„HISTORIE MARKI ALFA ROMEO”, ODCINEK ÓSMY: SPORTOWY CHARAKTER, DESIGN I INNOWACYJNOŚĆ. SUKCES MODELU 156

Sedan o sportowym charakterze

Alfa Romeo 156 została zaprezentowana przedstawicielom międzynarodowych mediów w 1997 roku w Centro Cultural de Belém w Lizbonie. Włoska marka postawiła przed sobą jasny cel – stworzenie sedana, który łączyłbym doskonały styl, nienaganną dynamikę oraz równowagę pomiędzy sportowymi osiągami i właściwościami jezdnymi. Rezultatem tego, jakże ambitnego celu, było stworzenie jednego z najlepszych modeli samochodów z napędem na przednie koła.

 

Powrót do korzeni

W 1986 roku Grupa Fiat odkupiła od państwowej organizacji IRI (Instituto Riconstruzione Industriale) markę Alfa Romeo. Pierwsze lata poświęcono na racjonalizację i udoskonalenie procesów, łańcuchów dostaw oraz produkcji. Jednocześnie włoska marka postanowiła powrócić do swoich korzeni. Pierwszym krokiem było wskrzeszenie legendarnego zespołu wyścigowego Alfa Corse. Już w 1993 roku Nicola Larini zajął pierwsze miejsce podczas Mistrzostw Niemiec Samochodów Turystycznych za kierownicą samochodu Alfa 155 GTA.

 

Alfa Romeo 156

Centrum Stylu Alfa Romeo zaczęło odgrywać coraz większą rolę, a prawdziwym punktem zwrotnym stała się właśnie Alfa 156. Z przodu samochodu znajdowała się charakterystyczna tarcza i wychodzące od niej przetłoczenia na masce. Błotniki połączono z nadwoziem w nierozerwalną całość promieniującą siłą i wrażeniem przyczepności do drogi. Zniknęły klamki tylnych drzwi, czysta linia boczna podkreślała elegancki i dynamiczny profil samochodu.  Do produkcji użyto nowych materiałów (np. stopów magnezu i stali „szytej na miarę”), zaprojektowano bardzo wyrafinowane układy zawieszenia (tzw. zawieszenie „czworoboczne”, w którym wahacze łączyły się z kołem, tworząc figurę geometryczną o czterech bokach), a szczególną uwagę poświęcono tuningowi mechanicznemu, aby jeszcze bardziej zwiększyć osiągi. Alfa Romeo 156 oferowana była w sześciu wersjach silnikowych, w tym z silnikiem V6 Busso.

 

Skazana na sukces

Alfa Romeo 156 podbiła serca kierowców i ekspertów na całym świecie. W 1998 roku zdobyła prestiżowy tytuł „Samochodu Roku”. Stała się jednym z największych sukcesów w historii włoskiej marki. Sprzedanych został ponad 680 tysięcy egzemplarzy, a kierowcy zasiadający za jej kierownicą podczas Mistrzostw Gran Turismo, zdobyli aż 13 mistrzowskim tytułów.