„GAZELE” I „PANTERY” NA ULICACH WŁOCH – SPORTOWA GIULIA NA STRAŻY PRAWA

Samochody w służbie policji

W powojennych Włoszech samochody Alfa Romeo udowodniły, że są szybsze niż jakikolwiek inny pojazd, zarówno na torze, jak i na drodze. Unikalna technologia oraz wyjątkowe osiągi sprawiły, że wkrótce ich użytkowaniem zainteresowała się włoska policja. W latach 50. XX wieku stały się pojazdami, które jako pierwsze przybywały na miejsce wypadku. Wkrótce mieszkańcy zaczęli nadawać im przydomki - samochody używane przez policję państwową były znane jako „Pantery”, a te, którymi podróżowali karabinierzy lub żandarmeria wojskowa nazywano „Gazelami”. Idealne przydomki, które podkreślały ich niespotykaną dotąd siłę i dynamikę.

 

Alfa Romeo to styl życia

Historia związku samochodów Alfa Romeo z siłami bezpieczeństwa przebiega równolegle z procesem ewolucji, który przechodziła włoska marka. Główną rolę w tym procesie odegrał Orazio Satta Puliga, który był autorem następujących słów: „Istnieje wiele marek samochodowych, a wśród nich Alfa Romeo zajmuje wyjątkowe miejsce. To rodzaj dolegliwości, zachwyt nad środkiem transportu. To styl życia, bardzo wyjątkowy sposób pojmowania pojazdu silnikowego”. Mianowany dyrektorem ds. projektowania, zdołał przekształcić markę w nowoczesną firmę i zaplanował rozpoczęcie produkcji samochodu Alfa Romeo na masową skalę.

 

Rewolucyjna Giulia

Satta Puliga i jego zespół opracowali pojazd, który zdecydowanie wyprzedzał swoje czasy. Giulia była jednym z pierwszych samochodów na świecie z inną konstrukcją nośną. Przednie i tylne części zostały zaprojektowane tak, aby amortyzować wstrząsy, a przedział pasażerski był wyjątkowo sztywny, aby chronić pasażerów. To innowacyjne rozwiązanie dopiero po jakimś czasie stanie się obowiązkowym elementem pojazdów. Sam design Giulii był również rewolucyjny. Kompaktowy, o odpowiednio dobranych wymiarach i niepowtarzalnym stylu. Niski przód i ścięty tył podkreślały wrażenia aerodynamiczne. “Zaprojektowana przez wiatr” – hasło, które towarzyszyło premierze Giulii idealnie podkreślało jej styl i charakter. Samochód odniósł ogromny sukces - sprzedano ponad 570 000 egzemplarzy. Giulia stała się ikoną Włoch.