MIT ALFY ROMEO
24 czerwca 1910 r. w Mediolanie powstała firma o nazwie A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Niedługo potem, zakład został przejęty przez neapolitańskiego przedsiębiorcę Nicola Romeo, który zmienił jej dotychczasową nazwę na Alfa Romeo. Niemal od razu Ugo Stella i Giuseppe Merosi, pierwszy główny inżynier firmy, podpisali kontrakt na opracowanie dwóch samochodów o nazwach 24 HP i 12 HP, których symbolika wyraźnie nawiązywała do mocy zamontowanych w nich silników. W 1923 r. Stella i Merosi odnieśli pierwszy sukces, który znacząco wpłynął na dalszą historię Marki. Ugo Sivocci za kierownicą Alfy Romeo RL zwyciężył w słynnym wyścigu Targa Florio, odnosząc pierwsze z 10 zwycięstw w tym kultowym rajdzie rozgrywanym na drogach Sycylii.
LOGO ORAZ WIĘŹ Z MEDIOLANEM
Nierozerwalna więź z Mediolanem jest podstawą globalnego wizerunku Alfy Romeo. Pomysł na logo zrodził się w głowie młodego ilustratora Romano Cattaneo, bliskiego przyjaciela Giuseppe Merosi. Czekając na tramwaj nr 14 na Piazza Castello, jego uwagę przykuł symbol Biscione Visconteo zdobiący główną wieżę Castello Sforzesco. Był to prawdziwy strzał w dziesiątkę, ale brakowało mu wciąż czegoś istotnego w tym pomyśle. Cattaneo i Merosi pracowali nad różnymi wersjami logo, jednak najbardziej przekonująca okazała się ta, przedstawiająca smoka Biscione z jednej strony oraz herb miasta Mediolan tj. czerwony krzyż na białym tle z drugiej.